ISO 26000 is een norm op het gebied van Maatschappelijke Verantwoordelijkheid. Deze norm is doelbewust niet certificeerbaar en is bedoeld voor organisaties die zelf in overleg met belanghebbenden aan MVO invulling willen geven.
Kernthema’s MVO certificering
Behoorlijk bestuur
Verantwoordingsplicht, transparantie, ethisch gedrag, respect voor belanghebbenden en wetgeving, tonen van sociale betrokkenheid.
Mensenrechten
Voorkomen van risico’s op en medeplichtigheid in het kader van schending van de mensenrechten en het nemen van passende maatregelen. Oplossen van klachten, voorkomen van discriminatie en respecteren van mensenrechten.
Arbeidsomstandigheden
Creëren van werkgelegenheid en goede, veilige en gezonde arbeidsomstandigheden. Het hebben van loonregelingen en het bieden van ontwikkeling en training.
Milieu
Voorkomen van vervuiling, duurzaam gebruik van natuurlijke bronnen, vermindering van klimaatverandering en bescherming van het milieu.
Ethisch handelen
Voorkomen van corruptie, stimuleren van maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid, eerlijke concurrentie.
Consumentenbelangen
Eerlijke marketing en informatievoorziening, bescherming van privacy, veiligheid en gezondheid, duurzame consumptie, informatievoorziening.
Maatschappelijke betrokkenheid en ontwikkeling
Maatschappelijke betrokkenheid, creëren van werkgelegenheid en technologische ontwikkeling.
Waarom ISO 26000?
Elk bedrijf heeft zijn eigen MVO-profiel. Thema’s die voor het ene bedrijf belangrijk zijn, zijn bijzaak voor een ander. Waar is voor uw bedrijf veel duurzaamheidswinst te halen? ISO 26000 helpt bij het aanbrengen van focus in MVO-activiteiten.
Nieuws
Aan de slag met de CO2-reductie? Ga goed van start met een CO2-reductieplan
In het Klimaatakkoord heeft de Nederlandse Overheid aangekondigd dat zij in 2030 49% minder CO2 willen uitstoten ten opzichte van…
Wetswijzigingen 2022
Per 1 januari 2022 zijn er weer enkele wetswijzigingen doorgevoerd. In dit nieuwsbericht informeert onze…