skip to Main Content
0172-244468 info@imrgroep.nl
Onze professionalsOver IMRNieuwsOfferte aanvragenContact
IMR Advies
  • Home
  • Wetgeving
  • Normen & Certificeringen
  • Advies
  • Trainingen
  • Zoeken

Klanttevredenheidsmeting: ZIN of ONZIN?

Home » Nieuws » Klanttevredenheidsmeting: ZIN of ONZIN?
tevredenheid

Klanttevredenheidsmeting: ZIN of ONZIN?

  • 28 maart 2015

Klanttevredenheidsmeting: ZIN of ONZIN?

Veel bedrijven doen een meting naar klanttevredenheid vanwege de norm ISO 9001. Nu deze norm in 2015 wijzigt, is het goed de manier van meten nader te bekijken. Uitspraken als ‘we moeten van ISO 9001 enquêtes sturen’ zijn wellicht nu verleden tijd.

ISO 9001 en klanttevredenheidsmeting

Wat staat er in de nieuwe versie van ISO 9001 over klanttevredenheidsmeting? ISO 9001 versie 2015 stelt: De organisatie zal informatie bijhouden met betrekking tot perceptie van de klant over de mate waarin verwachtingen ingevuld zijn. Hieruit blijkt dat er geen methode voorgeschreven wordt om klanttevredenheid te meten. Een organisatie mag namelijk zelf bepalen hoe de informatie bijgehouden wordt. Niets moet, maar alles mag.

Wat is de beste manier van klanttevredenheidsmeting met de nieuwe ISO 9001 norm?

Denk goed na over hoe u informatie verzamelt en analyseert. Voor het bepalen van een goede methode zijn de volgende vragen van belang:

1.Hoe maakt u verwachtingen van klanten inzichtelijk?

Dit gaat verder dan de verwachting over het product. Het heeft ook betrekking op levertijd, documentatie, informatievoorziening en afhandeling van vragen. Het antwoord kan alleen de klant geven. Het advies van IMR is om deze verwachtingen altijd te toetsen bij de klant.

2.Hoe verzamelt en meet u de verwachtingen van de klant?

Het is belangrijk om intern en extern informatie te verzamelen. De informatie kan voortkomen uit klachten, opleveringen, projectevaluaties, positieve klantuitingen, klantbezoeken of enquêtes. Een combinatie geeft vaak het beste resultaat.

3.Aan wie stelt u uw vragen?

Wanneer u een onderzoek opstart, is het van belang dat u met de juiste persoon of personen bij de klant in contact komt. Maak dus een goede database aan voordat u het onderzoek start.

De juiste methode, het beste resultaat

Door het stellen van vragen en het meten van de klanttevredenheid, verbetert u uw klantgerichtheid en daarmee uw klanttevredenheid. Klanttevredenheidsmeting heeft dus zin, mits er goed over de methode wordt nagedacht.

IMR helpt met het opzetten, uitwerken en adviseren van klanttevredenheidsmetingen en onderzoeken die nodig zijn om uw ISO 9001 certificaat te behalen of te behouden. Neem contact op voor meer informatie.

Share This

  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • E-mail
Categorieën
  • Alle
  • Arbo
  • CE-markering
  • Diensten
  • Europese richtlijnen
  • HR ondersteuning
  • Kwaliteit
  • Milieu & Energie
  • MVO
  • Normen
  • Strategisch advies
  • Trainingen
  • Veiligheid
  • Wetgeving

Gerelateerd

organisatie-adviesErvaringen ISO 9001:2015 en ISO 14001:2015 energiebesparingZijn oude ISO 9001:2008 certificaten meteen vervallen? handboekVereisen de nieuwe ISO normen ook een nieuw handboek? BRC certificaat voor Papierindustrie Adriaan Dekker B.V.
Nieuwsbrief
Nieuwsbrief
Meld je aan en blijf op de hoogte
Direct naar
  • Voor ondernemers
  • Wetgeving
  • Normen & Certificeringen
  • Advies
  • Trainingen
  • Kwaliteit
  • Arbo & Veiligheid
  • Milieu & Energie
  • CE-markering en Europese richtlijnen
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • HR-ondersteuning
  • Strategisch advies
Nieuws
  • Aan de slag met de CO2-reductie? Ga goed van start met een CO2-reductieplan
    21 april 2022
  • Uitnodiging voor de workshop: ‘Binden & Boeien’
    12 april 2022
  • Nieuwsbericht Wetswijzigingen 2022
    Wetswijzigingen 2022
    21 maart 2022
Onze top 10 certificaten
  • ISO 9001:2015
  • ISO 14001:2015
  • OHSAS 18001 / ISO 45001
  • ISO 27001 Informatiebeveiliging
  • VCA certificaat
  • ISO 9001 certificaat
  • CO2-prestatieladder
  • FPC op basis van EN 1090-1
  • Audits & Onderhoud managementsysteem
  • BRL 8000 HortiQ
IMR Advies
  • Distributieweg 29
    2404 CM Alphen aan den Rijn

  • 0172 24 44 68
  • info@imrgroep.nl
Ontvang onze nieuwsbrief
Meld je aan en blijf op de hoogte
© Copyright 2022 | Privacy policy | Webcreatie 100% Leiden
  • Home
  • Wetgeving
  • Normen & Certificeringen
  • Advies
  • Trainingen
  • Onze professionals
  • Over IMR
  • Nieuws
  • Contact
Back To Top

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. U gaat akkoord met onze cookies als u onze website blijft gebruiken.

Lees verder
Accepteer cookies
Cookies Instellingen
Cookie Box-instellingen
Cookie Box-instellingen

Cookie instellingen

Bepaal welke cookies u wilt toestaan. U kunt deze instellingen op elk gewenst moment wijzigen. Dit kan er echter toe leiden dat sommige functies niet langer beschikbaar zijn. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor informatie over het verwijderen van cookies.

Met de schuifregelaar kunt u verschillende soorten cookies in- of uitschakelen:

  • Essential
  • Functionality
  • Analytics
  • Advertising

Deze website zal

  • Essentieel: onthoud uw instelling voor cookietoestemming
  • Essentieel: sessiecookies toestaan
  • Essentieel: verzamel informatie die u invoert in een nieuwsbrief met contactformulieren en andere formulieren op alle pagina's
  • Essentieel: houd bij wat u in het winkelwagentje invoert
  • Essentieel: verifiëren dat u bent ingelogd op uw gebruikersaccount
  • Essentieel: onthoud de taalversie die je hebt geselecteerd

Deze website zal niet

  • Onthoud uw inloggegevens
  • Functionaliteit: onthoud sociale media-instellingen
  • Functionaliteit: onthoud geselecteerde regio en land
  • Analyse: bijhouden van uw bezochte pagina's en de genomen interactie
  • Analyses: houd uw locatie en regio bij op basis van uw IP-nummer
  • Analytics: houd de tijd bij die op elke pagina wordt doorgebracht
  • Analytics: verhoog de datakwaliteit van de statistische functies
  • Adverteren: informatie op maat en reclame voor uw interesses op basis van b. de inhoud die u eerder hebt bezocht. (Momenteel gebruiken we geen targeting- of targeting-cookies)
  • Adverteren: verzamel persoonlijk identificeerbare informatie zoals naam en locatie

Deze website zal

  • Essentieel: onthoud uw instelling voor cookietoestemming
  • Essentieel: sessiecookies toestaan
  • Essentieel: verzamel informatie die u invoert in een nieuwsbrief met contactformulieren en andere formulieren op alle pagina's
  • Essentieel: houd bij wat u in het winkelwagentje invoert
  • Essentieel: verifiëren dat u bent ingelogd op uw gebruikersaccount
  • Essentieel: onthoud de taalversie die je hebt geselecteerd
  • Functionaliteit: onthoud sociale media-instellingen
  • Functionaliteit: onthoud geselecteerde regio en land

Deze website zal niet

  • Analyse: bijhouden van uw bezochte pagina's en de genomen interactie
  • Analyses: houd uw locatie en regio bij op basis van uw IP-nummer
  • Analytics: houd de tijd bij die op elke pagina wordt doorgebracht
  • Analytics: verhoog de datakwaliteit van de statistische functies
  • Adverteren: informatie op maat en reclame voor uw interesses op basis van b. de inhoud die u eerder hebt bezocht. (Momenteel gebruiken we geen targeting- of targeting-cookies)
  • Adverteren: verzamel persoonlijk identificeerbare informatie zoals naam en locatie

Deze website zal

  • Essentieel: onthoud uw instelling voor cookietoestemming
  • Essentieel: sessiecookies toestaan
  • Essentieel: verzamel informatie die u invoert in een nieuwsbrief met contactformulieren en andere formulieren op alle pagina's
  • Essentieel: houd bij wat u in het winkelwagentje invoert
  • Essentieel: verifiëren dat u bent ingelogd op uw gebruikersaccount
  • Essentieel: onthoud de taalversie die je hebt geselecteerd
  • Functionaliteit: onthoud sociale media-instellingen Functionaliteit: onthoud geselecteerde regio en land
  • Analyse: bijhouden van uw bezochte pagina's en de genomen interactie
  • Analyse: houd uw locatie en regio bij op basis van uw IP-nummer
  • Analyse: houd de tijd bij die op elke pagina wordt doorgebracht
  • Analyse: verhoog de datakwaliteit van de statistische functies

Deze website zal niet

  • Adverteren: informatie op maat en reclame voor uw interesses op basis van b. de inhoud die u eerder hebt bezocht. (Momenteel gebruiken we geen targeting- of targeting-cookies)
  • Adverteren: verzamel persoonlijk identificeerbare informatie zoals naam en locatie

Deze website zal

  • Functionaliteit: onthoud sociale media-instellingen
  • Functionaliteit: onthoud geselecteerde regio en land
  • Analyse: bijhouden van uw bezochte pagina's en de genomen interactie
  • Analyses: houd uw locatie en regio bij op basis van uw IP-nummer
  • Analytics: houd de tijd bij die op elke pagina wordt doorgebracht
  • Analytics: verhoog de datakwaliteit van de statistische functies
  • Adverteren: informatie op maat en reclame voor uw interesses op basis van b. de inhoud die u eerder hebt bezocht. (Momenteel gebruiken we geen targeting- of targeting-cookies)
  • Adverteren: verzamel persoonlijk identificeerbare informatie zoals naam en locatie

Deze website zal niet

  • Onthoud uw inloggegevens
Opslaan en sluiten