skip to Main Content
Werkt Uw (nieuwe) Strategie In De Praktijk?

Werkt uw (nieuwe) strategie in de praktijk?

De strategie voor de komende jaren in de praktijk is vastgesteld. De marktomstandigheden zijn bekend. Er zijn doelen vastgesteld en er is bepaald wat de (nieuwe) visie is. Alles is helder en duidelijk. Toch zien we dat veel bedrijven de implementatie van de nieuw geformuleerde strategie niet doorzetten. Hoe dit kan? Wij bespreken vier veelvoorkomende blokkades.

#1 Verkeerde richting

Strategie is abstract en conceptueel. Vaak denkt het management, na een presentatie over de nieuwe strategie, dat iedereen het begrepen heeft. Helaas is dit vaak niet het geval. Niet alle managers en/of leidinggevenden zijn betrokken geweest bij het bepalen van de richting en leggen de nieuwe strategie snel verkeerd uit.

#2 Andere motieven

Managers kunnen andere motieven hebben die niet overeenkomen met de doelstellingen van de nieuwe richting. Hierdoor wordt er weinig aandacht besteed aan de implementatie van de strategie in de praktijk. Het nastreven van de nieuwe strategie staat niet op de prioriteitenlijst.

#3 Ontbrekende competenties

Als de nieuwe strategie andere vaardigheden van mensen vraagt, dan moet dit worden meegenomen in de veranderstrategie. Dit is een vergeten terrein bij de ontwikkeling van de strategie. Vaak wordt bij de ontwikkeling gekeken naar de kansen in de markt en minder naar de zwaktes in de eigen organisatie. Bij de implementatie van de strategie blijkt regelmatig dat verwachtingen niet waargemaakt kunnen worden door gebrek aan benodigde competenties.

#4 Oneigenlijke rolverdeling

Ook stokt de actie wanneer managers niet de juiste bevoegdheden hebben om hun plannen te realiseren. Dit kan gebeuren als de strategische beslissing verschillende domeinen in de organisatie raakt.

Kortom, er zijn diverse redenen die de nieuwe strategie in de praktijk kunnen blokkeren. Hierdoor is de strategie niet meteen bruikbaar als input voor de implementatie. En dat is zonde. Wat helpt?

Vergroot de slaagkans van de nieuwe strategie in de praktijk met IMR

Een nieuwe strategie formuleren die duidelijk en helder is en daarnaast de juiste richting geeft? IMR helpt u hier graag bij middels Strategie Intensief Sessies. IMR: “Het formuleren van een nieuwe strategie met behulp van IMR biedt uw bedrijf een kader en geeft u richting. Het brengt focus en verbindt medewerkers en klanten. Het zorgt voor energie, inspiratie, enthousiasme en is gericht op een duurzame toegevoegde waarde.”

Strategie Intensief Sessies

Het resultaat van de Strategie Intensief Sessies is een gezamenlijk gedragen en aansprekende visie met heldere doelen en acties om hier invulling aan te geven. Bij voorkeur doen we dit met een betrokken kernteam, want: samen komen we verder! De Strategie Intensief Sessies worden door ons voorbereid, begeleid en uitgewerkt. Hierdoor kunt u zich als ondernemer samen met het kernteam richten op het verkennen, creëren en verdiepen van uw strategie.

DOGIO Patents – strategie in de praktijk

IMR heeft al verschillende klanten mogen helpen bij het formuleren van een nieuwe strategie voor in de praktijk. Zo ook het bedrijf DOGIO Patents. Zij melden hierover: “De Strategie Intensief Sessies zijn we met elkaar als team aangegaan, om vanuit een gezamenlijke verkenning een nieuwe stip op de horizon te zetten. Dit activeert en inspireert. De sessies zijn een goede mix van denken, discussiëren, verduidelijken en concreet maken. Vanuit deze verkenning hebben we onze lange termijn- en jaardoelen helder in het vizier. Samen blijven we het verschil maken.”

Wilt u meer informatie ontvangen over de Strategie Intensief Sessies van IMR of net als DOGIO Patents sessies volgen? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Bron: Managementsite.nl

Back To Top